Informacje o diecie

Jeśli zapytamy 1000 osób o to, jak długo żyli nasi przodkowie 20 czy 50 tysięcy lat temu, ok. 990 osób da odpowiedź, że nie dożywali lat 30. To jeden z wielu fałszywych mitów.

Jak było naprawdę?

Wykopaliska, badania archeologów i paleontologów pokazały, że śmiertelność do pierwszego roku życia była wysoka. Wielu ginęło w walkach i polowaniach, lecz pozostali dożywali do 60,70 lat. Byli to ludzie zdrowi, bez chorób nazywanych obecnie cywilizacyjnymi, bez osteoporozy, o zdrowych zębach,szczupli, średnio o 10 cm wyżsi od populacji rolniczych. Coś się nie zgadzało, powszechne przekonania były przecież inne.

Etnolodzy badali grupy ludzi żyjących współcześnie w bardzo prostych warunkach, całkowicie oddalonych od cywilizacji, plemiona łowiecko-zbierackie. Jest takich plemion ok. 300. Żyją one w bardzo podobny sposób, jak nasi przodkowie w epoce kamienia łupanego. Co się okazało? Ci, którzy nie zginęli bardzo młodo lub w walkach i polowaniach, byli zdrowi i dożywali ok 70 lat. Znów coś się nie zgadzało.

czytaj dalej

Zakwas z buraków

Samodzielnie przyrządzony zakwas z buraków jest niezwykle zdrowy. Jest naturalnym probiotykiem, antyoksydantem i napojem energetycznym. Buraki są bogatym źródłem witamin A, C, witamin z grupy B, kwasu foliowego oraz minerałów. To warzywo ma działanie antynowotworowe, zwiększa odporność i redukuje ilość wolnych rodników.
Zakwas można pić sam, rano po przebudzeniu, zamiast herbaty czy kawy. Może też być on bazą do barszczu i innych zup.

czytaj dalej

Tatar z dorsza

Tatar z surowego mięsa rybiego jest jednocześnie daniem wyrafinowanym i kuszącym swą prostotą. Może być stałym punktem przyjęcia wigilijnego czy pyszną przekąską dla gości. Delikatne, białe mięso dorsza przełamane pikantnymi dodatki zadowoli nawet najbardziej wymagające podniebienia.

czytaj dalej

Paleo pralinki orzechowe

Smakosze paleo zwykle mają problem z „dozwolonymi” przekąskami na imprezach i spotkaniach towarzyskich. Chipsy, paluszki i solone orzeszki ziemne są wykluczone, o słodyczach lepiej nie wspominać… Paleo pralinki orzechowe (można je przyrządzić z dowolnych orzechów i pestek oraz suszonych owoców i przypraw) są smaczne, zdrowe, bardzo energetyczne, nadają się nie tylko na przyjęcia, ale i np. na wędrówkę po górach czy pieszą wycieczkę.

czytaj dalej

Paleo musztarda

Musztarda do fantastyczny sos. Podkreśla smak nie tylko mięs i ryb, ale dodaje smaczku sosom do sałatek, idealnie komponuje się z warzywami (m.in. z porami z wody, selerem korzeniowym czy brukselką). Warto pokusić się o produkcję własnej, domowej musztardy – jest smaczna, zdrowsza od kupnej i nie zawiera sztucznych dodatków. Oto przepis na paleo musztardę, wzorowaną na musztardzie francuskiej.

czytaj dalej

Boczniaki a la śledzie

W tej potrawie, znalezionej w przepisach kuchni wegańskiej, zakochałam się od pierwszego wejrzenia. W 100% paleo (a nawet vege paleo), świetna opcja na rodzinne spotkanie, także na Wigilię. Wersja dla tych, którzy nie lubią śledzi lub nie mogą ich jeść. Wyglądają i smakują jak prawdziwe, są tylko lżejsze i nie mają rybnego posmaku.

czytaj dalej