Tauryna – zapomniane korzyści dla długowieczności

jun2013_tflbot_01Life Extension Magazine June 2013

Średnia długość życia Japończyków jest jedną z najwyższych na świecie. Faktycznie Okinawa, słynna japońska „wyspa długowieczności”, najprawdopodobniej posiada najwyższy na świecie odsetek ludzi, których wiek przekracza sto lat.
Niewątpliwie jest wiele czynników, które warunkują długość życia u najdłużej żyjących populacji, ale dowody wskazują na to, że wszystkie one mają jedną wspólną cechę: duże spożycie aminokwasu zwanego tauryną.
Związek pomiędzy tauryną a długością życia jest tak istotny, że naukowcy określili taurynę mianem „żywieniowego czynnika długowieczności Japończyków”.
Tauryna wspomaga zdrowie układu krążenia, wrażliwość na insulinę, bilans elektrolitów, funkcję słuchu oraz immunomodulację. W badaniu na zwierzętach okazało się, że tauryna chroni przed niewydolnością serca, zmniejszając śmiertelność o blisko 80%.
Jej korzyści są tak szerokie i rozległe, że naukowcy opisali taurynę jako „cudowną cząsteczkę”.
Tauryna występuje obficie w zdrowym ciele. Jednak niektóre diety, w szczególności wegetariańska lub wegańska, nie posiadają odpowiedniej ilości tego aminokwasu. Stany chorobowe, m.in. wątroby i nerek oraz niewydolność serca, cukrzyca i rak, mogą być spowodowane niedoborem tauryny. Również starzejący się organizm często nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować optymalnej ilości tauryny, czyniąc suplementację niezbędną.
Właśnie dlatego ci, którzy interesują się długością życia, powinni wziąć pod uwagę ten niezbędny i tani składnik odżywczy. W tym artykule dowiecie się, jak podniesienie poziomu tauryny może przyczynić się do lepszego zdrowia w obszarze sercowo-naczyniowym, metabolicznym i neurologicznym.

Dlaczego musimy suplementować się tauryną

W zapale prowadzonych badań nad nowymi preparatami wydłużającymi życie, czasem zapomina się o znaczeniu tych godnych szacunku substancji, które od dziesięcioleci można znaleźć wokół siebie. Tak jest w przypadku tauryny.
Badanie opublikowane w listopadzie 2012 podniosło ważną kwestię dotyczącą roli tauryny. Autorzy piszą: „Biorąc pod uwagę jej szerokie rozmieszczenie, jej liczne właściwości ochronne wobec komórek oraz jej znaczenie funkcjonalne w rozwoju komórek, odżywianiu i przeżywalności, tauryna jest niewątpliwie jedną z najważniejszych substancji w organizmie.”
Pomimo iż produkcja tauryny w naszym organizmie jest możliwa, musimy otrzymywać ją także wraz z dietą oraz przez suplementację w celu pozyskania optymalnej ilości tego istotnego składnika odżywczego.
Ze względu na istotną rolę tauryny w organizmie, suplementowanie się tauryną może przynieść liczne korzyści dla zdrowia, łącznie z przywróceniem wrażliwości na insulinę, łagodzeniem powikłań związanych z cukrzycą, zablokowaniem działania czynników powodujących choroby układu krążenia, zapobieganiem i leczeniem stłuszczenia wątroby, łagodzeniem napadów padaczki, cofnięciem się szumu w uszach i wielu innych dolegliwości.

jun2013_tflbot_02Tauryna zapobiega otyłości

Jednym ze sposobów, w jaki tauryna może pomóc poprawić ogólny stan zdrowia, jest walka z otyłością. Otyłość wywiera wpływ na wszystkie części ciała, w szczególności ze względu na generujący stany zapalne tłuszcz brzuszny (trzewny). Badania na ludziach pokazują, że przyjmowanie 3 g tauryny dziennie przez 7 tygodni znacząco obniża masę ciała w grupie osób dorosłych z nadwagą lub otyłością (ale jeszcze nie będących cukrzykami). Badani zauważyli znaczące obniżenie stężenia triglicerydów w surowicy krwi oraz „indeksu aterogenności”, czyli wzajemnych proporcji różnych frakcji cholesterolu, pozwalających przewidywać ryzyko miażdżycy.
Liczne badania na zwierzętach potwierdzają zwalczające otyłość i obniżające poziom lipidów właściwości tauryny, zarówno występującej samodzielnie, jak i w połączeniu z innymi produktami naturalnymi. Te badania podkreślają zdolność tauryny do poprawy tolerancji glukozy u zwierząt z otyłością; jest to ważna zaleta, wziąwszy pod uwagę ilość osób z nadwagą, u których rozwija się cukrzyca.
Być może najbardziej niepokojący jest fakt, wynikający z badań na zwierzętach, że otyłość sama z siebie powoduje spadek poziomu tauryny w osoczu, co, tworząc błędne koło, dodatkowo sprzyja otyłości. Obserwowany spadek poziomu tauryny odnotowano u myszy zarówno w otyłości uwarunkowanej genetycznie, jak i tej wywołanej dietą. Na szczęście, w tym samym badaniu, suplementacja tauryną przerywała to błędne koło, pomagając zapobiegać otyłości i jej konsekwencjom.

Tauryna pomaga utrzymywać poziom glukozy i leczy cukrzycę

Jest znanym faktem, że stężenia tauryny u chorych na cukrzycę są niższe niż u osób zdrowych. Biorąc pod uwagę powyższe informacje na temat niskiego poziomu tauryny sprzyjającego otyłości, jest oczywiste, że niski poziom tauryny może sprzyjać zwiększeniu wzajemnej zależności cukrzycy i otyłości. Na szczęście, badania przeprowadzone na ludziach wykazały, że suplementacja zaledwie 1,5 g tauryny dziennie może przywrócić jej poziom do takiego, jak u zdrowych osób z grupy kontrolnej, a dodatkowe badania na zwierzętach wykazały, że suplementacja tauryną może zapobiegać wystąpieniu cukrzycy typu II.
Prawidłowe stężenie tauryny jest istotne przy powstrzymywaniu cukrzycy i jej skutków. Badania na zwierzętach wykazały, że przy odpowiednich stężeniach tauryna pomaga kontrolować cukrzycę poprzez zmniejszenie stężenia glukozy we krwi i przywrócenie wrażliwości na insulinę. Ale to nie koniec. Tauryna pomaga zapobiegać a nawet odwraca wiele konsekwencji związanych z tą chorobą.

Dla przykładu, u chorych na cukrzycę dorosłych, suplementacja 1,5 g tauryny dziennie przez około 14 dni może cofnąć spowodowane cukrzycą nieprawidłowości, polegające na sztywności tętnic i na utracie zdolności układu naczyniowego do odpowiedzi na zmiany w przepływie krwi lub ciśnieniu. Może to mieć istotny wpływ na długość życia diabetyków, ponieważ tego typu nieprawidłowości obciążają chorych na cukrzycę zwiększonym ryzykiem zgonu z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego. Ponadto badania prowadzone na szczurach z cukrzycą wykazały, że tauryna zabezpiecza funkcję serca i zapobiega uszkodzeniu mięśnia sercowego, częściowo ze względu na zdolność tauryny do zwiększania transportu glukozy z krwi do komórek mięśnia sercowego. Wraz ze zwiększaniem transportu glukozy do komórek wytwarzających energię, poziom glukozy we krwi obniża się.

Dodatkowe badania na zwierzętach i hodowlach komórek wykazały, że suplementacja tauryną jest skuteczna także przeciwko powikłaniom cukrzycy. Tauryna wspiera integralność włókien nerwowych, co może spowolnić lub odwrócić postępy bolesnej neuropatii cukrzycowej. Z kolei w siatkówce, która jest kolejnym celem podatnym na destrukcyjne skutki podwyższonego poziomu glukozy we krwi, tauryna zwalcza stres oksydacyjny wywołany glukozą i chroni komórki światłoczułe w retinopatii cukrzycowej. Uszkodzenie nerek, kolejny skutek cukrzycy, można zmniejszyć stosując suplementację tauryną u zwierząt doświadczalnych z cukrzycą.

 

Co musisz wiedzieć

jun2013_tflbot_03Tauryna: Bogactwo korzyści

  • Tauryna jest najbardziej rozpowszechnionym aminokwasem, o którym pewnie nigdy nie słyszałeś; występuje w całym organizmie, ale w szczególności w tkankach zawierających komórki pobudliwe, jak komórki nerwowe i mięśnia sercowego.
  • Niezbite dowody epidemiologiczne sugerują, że pewne grupy ludzi o najwyższej długowieczności spożywają większe ilości tauryny, niż reszta z nas w pozostałych częściach świata.
  • Suplementacja tauryną zapobiega cukrzycy i otyłości w badaniach na zwierzętach, może też łagodzić skutki obu tych chorób u ludzi.
  • Suplementacja tauryną wzmacnia komórki mięśnia sercowego, przedłuża ich długość życia i chroni je przed uszkodzeniem, natomiast redukuje wielu czynników, które wywołują miażdżycę i jej śmiertelne konsekwencje.
  • Tauryna chroni komórki siatkówki i ucha wewnętrznego przed uszkodzeniem, normalizując przepływ jonów wapnia, którego one potrzebują do prawidłowego działania.
    Wzrasta liczba dowodów na temat roli tauryny w zapobieganiu atakom padaczki i chorobom wątroby, dwóch chorób, które mogą być przypisane działaniu toksyn na delikatną tkankę.
  • Jeśli są Państwo zainteresowani dłuższym, zdrowszym i bardziej aktywnym życiem, rozważcie uzupełnienie diety o taurynę.

 

Tauryna niweluje czynniki powodujące choroby układu krążenia

Tauryna ma potężny wpływ na serce i naczynia krwionośne; odpowiada za to wiele różnych mechanizmów. Osoby z wyższym poziomem tauryny znacznie rzadziej umierają z powodu choroby wieńcowej. W dodatku mają niższy wskaźnik masy ciała (BMI), niższe ciśnienie krwi i niższy poziom niebezpiecznych lipidów.

U zwierząt z nadciśnieniem suplementacja tauryną obniża ciśnienie krwi, zmniejszając opór przepływu krwi w ścianach naczyń krwionośnych oraz hamując ośrodek w mózgu, odpowiedzialny za wzrost ciśnienia krwi. Doustna suplementacja tauryną zmniejsza wzrost grubości i sztywności ścian tętnic charakterystyczny dla miażdżycy, przywraca odpowiedź tętnic na dobroczynne działanie śródbłonkowego tlenku azotu oraz zmniejsza ich stan zapalny (bezpośrednią przyczynę powstawania chorób układu krążenia).

Badanie przeprowadzone na pacjentach wymagających zabiegu pomostowania naczyń wieńcowych wykazało, że spożywanie płynu zawierającego 3 g tauryny, w połączeniu z 3 g karnityny, 150 mg koenzymu Q10 i podstawowymi witaminami, zmniejszyło objętość lewej komory serca w fazie rozkurczu. Jest to ważne, ponieważ zwiększona objętość rozkurczowa lewej komory serca jest najsilniejszym czynnikiem ryzyka zgonu u pacjentów wymagających zabiegu wszczepienia bypassów lub umieszczenia stentów wieńcowych. To sprawia, że tauryna powinna być istotnym składnikiem diety takich pacjentów.

jun2013_tflbot_04Wzmocnij swoją wydajność

Chcesz osiągać lepsze wyniki treningowe? Spróbuj suplementować się tauryną! Sportowcy, którzy przyjmują taurynę, doświadczają lepszej wydajności w wykonywaniu ćwiczeń, a rowerzyści pokonują dłuższe dystanse przy mniejszym zmęczeniu.

Są powody tych pozytywnych efektów: Tauryna pomaga mięśniom pracować mocniej, dłużej i bezpieczniej.

Mocniej. Tauryna zwiększa kurczliwość mięśni (siłę, z jaką komórki mięśniowe kurczą się) w mięśniach szkieletowych oraz mięśniu sercowym. To oznacza intensywniejsze treningi, ponieważ mięsnie mocniej pracują.

Dłużej. Tauryna pomaga pracującym mięśniom pozbywać się kwasu mlekowego. Kwas mlekowy jest czynnikiem powodującym uczucie bolesności, co ogranicza dalszą pracę mięśni. Poprzez oczyszczenie mięśni z kwasu mlekowego, tauryna pomaga im pracować dłużej.

Bezpieczniej. Pracujące mięśnie generują stres oksydacyjny i uszkadzają DNA, co prowadzi do uszkodzenia mięśni i ich gorszej wydajności. Tauryna chroni mięśnie przed takimi uszkodzeniami, więc pracują one bezpieczniej.

 

Tauryna dostarcza skutecznej ochrony siatkówce oka

Tauryna jest szczególnie istotna, jeśli chodzi o zdrowie oczu. Odpowiedni jej poziom może pomóc w zapobieganiu związanej z wiekiem utracie wzroku; odwrotnie, niedobór może prowadzić do kłopotliwych problemów ze wzrokiem. Utrata wzroku związana z wiekiem ma wiele różnych przyczyn, ale jedną z głównych jest wpływ stresu oksydacyjnego na wrażliwe na światło komórki siatkówki. Takie uszkodzenia prowadzą do starczego zwyrodnienia plamki żółtej i innych chorób siatkówki.

Mimo, że tauryna jest obecna w siatkówce w bardzo dużych ilościach, poziom jej znacznie zmniejsza się z wiekiem. Tauryna występująca w siatkówce zwalcza stres oksydacyjny, zwłaszcza w cukrzycy, oraz pomaga odbudowywać poziomy stężenia czynnika wzrostu nerwów (NGF), niezbędnego elementu dla utrzymania zdrowia siatkówki.

Kiedy poziom tauryny jest niewystarczający, mogą pojawić się różne problemy ze wzrokiem, w tym zwyrodnienia komórek zwojowych siatkówki oraz zaburzenia czynności siatkówki u dzieci; wykazano, że suplementacja tauryną łagodzi objawy retinopatii cukrzycowej. To niezbity dowód na to, że tauryna jest niezbędna w utrzymaniu właściwej funkcji siatkówki.

Niektóre leki wyczerpują zapasy tauryny w ciele, co może wywoływać uszkodzenie siatkówki. Są to leki często używane w chemioterapii nowotworów, jak też leki przeciwpadaczkowe. Wykazano, że również radioterapia pozbawia organizm tauryny. Na szczęście w takich przypadkach suplementacja może przywrócić poziomy tauryny i ochronę siatkówki do normy.

Tauryna pomaga cofnąć szumy uszne

Tauryna odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu narządu słuchu. Badania pokazały, iż w pewnych przypadkach tauryna może cofnąć procesy biochemiczne, odpowiedzialne za utratę słuchu. Inne badania wykazały, że tauryna można prawie całkowicie wyeliminować tzw. dzwonienie w uszach związane z szumami usznymi.

Wiele uszkodzeń słuchu nie jest spowodowanych dysfunkcjami mechanicznych części ucha, lecz komórek nerwowych przetwarzających fale dźwiękowe w impulsy elektryczne, które są odbierane w mózgu. Podobnie jak inne komórki nerwowe, te tzw. komórki rzęsate są zależne od przepływu jonów wapnia do i z komórki. Tauryna pomaga przywrócić i kontrolować prawidłowy przepływ jonów wapnia w komórkach narządu słuchu.

Tauryna poprawia zdolność słyszenia u zwierząt poddanych działaniu leków takich jak antybiotyk gentamycyna, który jest osławioną toksyną dla narządu słuchu. Dobrodziejstwem dla 17% ludzi cierpiących na przewlekły szum w uszach (dzwonienie w uszach) może być tauryna, jako czynnik pomocny w wyciszeniu tego dźwięku. Badania na zwierzętach z zastosowaniem dawek będących odpowiednikiem w ludzkiej skali od 700 mg do 3,2 g tauryny dziennie w przeciągu kilku tygodni, pokazują niemal całkowite ustąpienie szumów usznych w wyniku suplementacji tauryną. Także badanie pilotażowe na ludziach pokazało zachęcające wyniki, że organizmy 12% badanych odpowiadały na suplementację tauryną.

Lek na padaczkę

Chociaż istnieje wiele rodzajów i wiele przyczyn padaczki, zakłócenie funkcjonowania pobudliwej tkanki mózgowej leży u podstaw wszystkich z nich. Jedną z głównych ról tauryny w biologii ssaków jest regulacja takich pobudliwych tkanek, co sprawia, że tauryną bardzo interesują się naukowcy i klinicyści, którzy prowadzą badania nad padaczką.

Badania na zwierzętach ujawniły, że niedobór tauryny czyni ataki drgawek bardziej prawdopodobnymi, podczas gdy suplementacja tauryną zapobiega napadom drgawek wywoływanych przez wiele leków i toksyn chemicznych. Tauryna działa poprzez zwiększenie poziomu dekarboksylazy kwasu glutaminowego (GAD), enzymu odpowiedzialnego za wytwarzanie neuroprzekaźnika GABA (kwasu gamma-aminomasłowego), a także poprzez wiązanie się z receptorami GABA w komórkach mózgu, wyciszając je i zmniejszając prawdopodobieństwo nieskoordynowanego „wybuchu” elektrycznego, skutkującego atakiem padaczki.

jun2013_tflbot_05Tauryna a napoje energetyczne

Napoje energetyczne, takie jak Red Bull, Monster i inne, są ostatnio powodem zainteresowania mediów, większość z nich przedstawiana jest w niekorzystnym świetle. Istnieje obawa, że najwięksi konsumenci tych napojów – młodzież i młodzi dorośli – są objęci ryzykiem nagłego zgonu i napadów drgawek, będących następstwami znacznego ich spożycia.

Ponieważ tauryna jest głównym składnikiem owych napojów, niektórzy czytelnicy mogą być zaniepokojeni, że może się ona przyczyniać do tych niedobrych skutków.

Dobra wiadomość (dla tauryny) jest taka, że nie ma żadnych dowodów na związek tauryny z jakimkolwiek niekorzystnym rezultatem spożywania napojów energetycznych. Została ugruntowana opinia, że wysoka zawartość kofeiny w napojach energetycznych (począwszy od 80 miligramów, które mieści się w filiżance mocnej kawy, do 300 miligramów na porcję) odpowiada za problemy zdrowotne związane z piciem tych napojów. Skutki uboczne picia napojów energetycznych są takie same, jak skutki zatrucia kofeiną i obejmują nerwowość, drżenie, drgawki, zaburzenia rytmu serca i (rzadko) śmierć.

Prawdopodobnie najlepiej jest całkowicie unikać napojów energetycznych, a w zamian skupić się na pobieraniu energii ze źródeł naturalnych i bezpiecznych. Sama tauryna oferuje wiele korzyści przypisywanych napojom energetycznym, takich jak lepsze wyniki ćwiczeń.

Tauryna zapobiega i leczy choroby wątroby

Coraz więcej dowodów wskazuje, że tauryna może pomóc w leczeniu najczęstszej przyczyny chorób wątroby w USA, mianowicie niealkoholowej choroby stłuszczeniowej wątroby (NAFLD). Niealkoholowa choroba stłuszczeniowa wątroby występuje, gdy w wątrobie akumuluje się zbyt dużo tłuszczu, a to może być spowodowane przez insulinooporność i zespół metaboliczny. Z biegiem czasu rezultatem końcowym staje się zanik czynności wątroby prowadzący do jej marskości.

Ludzka wątroba to mistrz odtruwania, „odsiewający” strumień krwi wiele razy w ciągu każdego dnia od substancji, które mogą uszkodzić nasz organizm. Tauryna jest integralną częścią mechanizmów samoobrony wątroby.

Badania pokazują, że tauryna chroni komórki wątroby przed działaniem wolnych rodników i toksyn, pomagając redukować stopień uszkodzenia wątroby powodowany stresem oksydacyjnym. Jest to niezwykle ważne zarówno w alkoholowej, jak i niealkoholowej chorobie stłuszczeniowej wątroby, które mogą rozwinąć się w marskość oraz niedomogę wątroby.

Badania na ludziach ukazują wpływ tauryny na choroby wątroby. Gdy 24 pacjentów z przewlekłym zapaleniem wątroby brało po 2 g tauryny 3 razy dziennie przez 3 miesiące, poziomy markerów uszkodzenia wątroby w surowicy, a także markerów stresu oksydacyjnego, jak też podwyższone poziomy cholesterolu i triglicerydów zmniejszyły się znacząco.

 

jun2013_tflbot_06Żywnościowe źródła tauryny

Tauryna występuje naturalnie w żywności, zwłaszcza w owocach morza i mięsie.  Jednakże jej ilość, spożywana przez większość społeczeństwa, jest całkiem mała. Średnia dawka dzienna w konwencjonalnej, wszystkożernej diecie wynosiła około 58 mg (zakres od 9 do 372 mg). W innym badaniu spożycie tauryny oszacowano na generalnie mniej niż 200 mg dziennie, nawet u osób konsumujących spore ilości mięsa. Zgodnie z jeszcze innym badaniem dzienne spożycie tauryny oszacowano na wahające się pomiędzy 40 a 400 mg.

W zakończonych sukcesem badaniach klinicznych stosowano dzienne dawki tauryny od 1.500 do 3.000 mg. Jest niezwykle trudno uzyskać takie jej ilości z tradycyjnych źródeł pożywienia.
Tauryna jest produkowana przez organizm jako metabolit aminokwasu cysteiny. Starzenie się może zmniejszać ilość tauryny uzyskiwaną z cysteiny, dlatego suplementacja nią jest wskazana u ludzi w podeszłym wieku.

Większość produktów roślinnych jest ubogim źródłem tauryny. Średnio wszystkożerca spożywa zazwyczaj około 43-76 mg tauryny dziennie. Stwierdzono, że weganie mają niższy poziom tauryny we krwi.

 

Podsumowanie

Tauryna jest najobficiej występującym aminokwasem, o którym mało kto słyszał. Niezbite dowody wskazują, że grupy najdłużej żyjących ludzi spożywają większe ilości tauryny, niż ma to miejsce w pozostałych częściach świata. Wysokie spożycie tauryny może być podstawowym czynnikiem długowieczności tych populacji – i nie bez powodu.

Suplementacja tauryną może łagodzić szkodliwe działanie tłuszczu, glukozy i nadmiaru insuliny. Tauryna wzmacnia i chroni komórki mięśnia sercowego oraz układ naczyń krwionośnych dostarczający krew do całego organizmu, co pomaga zabezpieczać się przed miażdżycą, zawałem serca i udarem mózgu.
Tauryna chroni wzrok i słuch. Może także zapobiegać i łagodzić napady padaczki, wykazano też, że niweluje ona najczęstszą w Stanach Zjednoczonych przyczynę chorób wątroby.

Z dowodami epidemiologicznymi świadczącymi, iż przyczynia się do wzrostu długości życia populacji znanych z długowieczności, tauryna przynależy do listy suplementów niezbędnych do utrzymania optymalnego zdrowia w obliczu starzenia się.

Tauryna: Jedna z najistotniejszych substancji w organizmie!

  • Zwiększa działanie insuliny, podwyższając tolerancję glukozy i działając jako przeciwutleniacz.
  • Jest niezbędna dla właściwego funkcjonowania potasu, wapnia, magnezu i sodu.
    Reguluje rytm i skurcze serca, ciśnienie krwi, agregację płytek krwi oraz pobudliwość neuronów.
  • Odtruwa komórki wątroby z wielu toksyn.
  • Pomaga tworzyć kwasy żółciowe i utrzymuje stabilność błon komórkowych.
  • Zmniejsza syntezę lipidów i cholesterolu, które są związane z miażdżycą tętnic.

 

Autor: Ian Macleavy
Tłumaczenie: Anna i Dariusz Tomczyk