Wskazówki dla początkujących

  1. Przed przejściem na dietę paleo zważ się i zmierz centymetrem obwód pasa i bioder.
  2. Zrób badania krwi, zwróć uwagę na poziom glukozy, cholesterolu i trójglicerydów.
  3. Rozpocznij dietę, gdy skończą ci się w domu zapasy pieczywa/makaronu/produktów mlecznych. Gdy masz zachomikowane większe ilości np. soczewicy czy makaronu, oddaj sąsiadom, znajomym. Nie będzie cię kusiło.
  4. Przygotuj się i wejdź w styl paleo stopniowo. Najpierw spróbuj przestać jeść pieczywo i inne produkty mączne, potem odstaw „niedozwolone” tłuszcze. Następnie nabiał. Nie wykonuj skoku na głęboką wodę, zwłaszcza, gdy nie jesteś przekonany co do siły swej woli.
  5. Gotuj samodzielnie i eksperymentuj z nowymi smakami, szukaj nowych połączeń.
  6. Jedz mięso. Ale nie poprzestawaj na schabowym czy piersi kurczaka. Spróbuj dziczyzny, mięsa królika, gęsiny, przepiórek. Otwórz się na mniej znane smaki.
  7. Jeśli nie masz czasu na gotowanie, skorzystaj ze sprawdzonej firmy cateringowej serwującej dania w stylu paleo.
  8. Jedna z teorii na temat diety paleo głosi, że można na początku diety zjeść 1-3 posiłki w tygodniu tzw. otwarte, które mogą zawierać jakieś produkty „niedozwolone”.
  9. Zmień sposób podejścia do posiłków: na śniadanie zamiast kanapek zjedz jajecznicę lub porcję pieczonego mięsa z warzywami. Na obiad, zamiast ziemniaków czy makaronu z mięsem zjedz mięso z surówką i jarzyną na ciepło. Przekonasz się, że tak jest smaczniej i zdrowiej.
  10. Daj odpocząć głowie! Nie odmierzaj porcji, nie trzymaj się ścisłych miar wagowych, nie licz kalorii. Jedz tyle, ile potrzebuje Twój organizm.
  11. Jeśli czujesz głód między posiłkami, zjedz owoc lub garść orzechów. Z czasem, gdy Twój organizm przestawi się na tryb paleo, przestaniesz go odczuwać.
  12. Pamiętaj, że paleo to bardziej styl życia niż dieta. Nie nastawiaj się na gigantyczny spadek wagi w krótkim czasie, lecz bardziej na poprawę zdrowia, ogólnej kondycji organizmu i samopoczucia.
  13. Nie biczuj się, jeśli zdarzy ci się spontanicznie zjeść twarożek czy hamburgera. Dieta paleo jest bardzo elastyczna. Nie przejmuj się, jeśli zdarzy ci się „złamać”. Trzymaj się zasad tak, jak potrafisz.
  14. Planuj posiłki z wyprzedzeniem. Miej opracowanych kilka wypróbowanych przepisów do przyrządzenia w krótkim czasie.
  15. Szukaj inspiracji na blogach kulinarnych i dietetycznych. Modyfikuj przepisy na znane dania pod kątem diety paleo. Myśl kreatywnie!
  16. Zamiast kupować wędliny, samodzielnie piecz mięsa i jedz je na zimno. Zrób domowy keczup, majonez, rób własnoręcznie sosy do mięs oraz autorskie mieszanki przypraw.
  17. Czytaj etykiety na opakowaniach. Uważaj szczególnie na bezglutenowe czy bezmleczne zamienniki, zwykle zawierają dużo sztucznych składników.
  18. Używaj świeżych ziół. Ogromnie podnoszą smak zwykłych potraw.
  19. Słuchaj swojego ciała. Każdy jest inny. Jedni potrzebują więcej mięsa, inni – warzyw. Nie zmuszaj się do jedzenia czegoś, przed czym Twój organizm się broni. Jeśli stwierdzisz, że orzechy ci szkodzą – odstaw je. Jeśli nie lubisz brokułów, nie jedz ich tylko dlatego, że przeczytałeś, że są zdrowe.
  20. Wysypiaj się! Brak snu powoduje wzrost stężenia kortyzolu we krwi i chęć podjadania. Rób krótkie drzemki w ciągu dnia, jeśli tego potrzebujesz.
  21. Pij wodę i herbatki ziołowe. Pomogą oczyścić organizm z produktów przemiany materii.
  22. Czytaj literaturę oraz artykuły naukowe na temat diety paleo. Łatwiej będzie Ci zrozumieć ideę stylu życia paleo oraz mechanizmy zachodzące w Twoim organizmie podczas stosowania diety.
  23. Zachęcaj do przejścia na dietę rodzinę i przyjaciół. Ale nie terroryzuj domowników, nie zmuszaj szantażem czy groźbami do jedzenia tego samego co Ty, bo odniesiesz skutek odwrotny do zamierzonego; raczej częstuj, zachęcaj do degustacji. Na spotkanie w zaprzyjaźnionym gronie przynieś zrobiony przez siebie deser w stylu paleo.
  24. Szukaj grup wsparcia na portalach, grupach na facebooku, forach dyskusyjnych i blogach o tematyce paleo. Łatwiej znieść trudy początków diety w grupie niż w pojedynkę.
  25. Podejdź do diety paleo na luzie i z optymizmem. Nic nie musisz, a wiele możesz zyskać, zmieniając swe dotychczasowe nawyki żywnościowe.